Recenze na Brenpartiji v LN

6. 11. 2009

Dnes, 6.11.2009 vyšla recenze na Brenpartyji. Zde je:


Uchlastat se, to je smysl života

Brenpartija je společnost tuláků žijících za první republiky na ostravských struskových haldách a konzumujících denaturovaný líh až do příslovečného oslepnutí a smrti. Právě podle ní pojmenoval Tomáš Vůjtek svou hru, která mimo jiné vznikla na motivy prózy Věnceslava Juřiny Zpráva o státu Halda. V ostravské Komorní scéně Aréna tuto zvláštní temně osudovou hrabalovskou mozaiku epizod nastudoval Janusz Klimzsa a jako dramaturgicky výlučný titul se objevila na právě probíhajícím 9. ročníku Festivalu divadel Moravy a Slezska v Těšínském divadle.

Ostravsko jako svérázný region je častou uměleckou inspirací a divadlo v tomto směru není ani trochu pozadu. Brenpartija má i mezi dosavadními kusy ojedinělé postavení, a to především svým zasazením do doby krize třicátých let minulého století. Tyto reálie do děje občas doléhají a maně připomenou třeba Kachyňův film Lásky mezi kapkami deště. Klimszova inscenace ovšem vytváří ojedinělý tragigroteskní svět, kosmos, který existuje sám pro sebe a do nějž proniká normální život jen tu a tam a v dalších absurdních detailech. Jeho smutní hrdinové, předchůdci dnešní bezdomovců, clochardů a jiných vyděděnců neochvějně směřují k radostném konci uchlastáním a vrcholem jejich luxusu je možnost získat bydlení v kolonii dělnických domků. Jim je ovšem mnohem lépe na struskách, kde chlastají od rána do večera, rvou se neznámo proč, a pokud je po ruce žena, souloží.

Hraje se v nejen v ostravském nářečí, ale i ve slangu této specifické sociální vrstvy, což je samo o sobě zdrojem osobité poetiky. Těch průpovídek, výšplechtů, kuriózních rčení, které postavy stále chrlí – od „rozumí tomu jako koze od prdele k noze“ až po „děvucha bez břucha jako hrnec bez ucha“. Skupinka tuláků, v níž hraje prim Ferda Prokop (Josef Kaluža) tráví svůj čas sice bezcílně, ale ve stálém vzrušení a s energií, která kdyby byla využita pozitivně, mohla by hory přenášet.

Místo toho se válejí celý den jako psi, vedou „hlubokomyslné“ řeči, ale co chvílí nastává nějaký výbuch emocí. Přetahují se o vyhastrošenou tulačku Majdalenu (Dana Fialová), laskavou kurvu, ochotnou vždy kamarádům vyjít vstříc, ostatně k jedné z nejbizarnějších scén patří soulož ve starém sudu, kam se neuvěřitelným způsobem vměstnají kromě Majdaleny ještě dva. Tulačka zpitá téměř do bezvědomí sice nezúčastněně prohlašuje – „marně si gatě rozpinate, ja vam nedam, bo vas neznam“ – ale své výhrůžky samozřejmě nesplní. Barvité obrazy plné podivností, jako například návštěva agenta od Bati, který tulákům velkomožně věnuje boty a slivovici, vykrystalizují do pevnější zápletky.

Jeden z party – Venca, kterému Michal Čapka dodal všechny znaky „místního šlahouna“ s frajerským knírkem a ulízanou kšticí, povýší a uvelebí se v teple u shánčlivé a poživačné služky Vefy (Alena SasínováPolarczyk), která si jej vyštafíruje – přinese mu po panstvu oblek, z kterého sice málem vypadne, ale o to víc se naparuje. Idylka ovšem skončí krvavě jako klasický morytát a uspíší konec všech.

Režisér Klimsza udržuje styl inscenace na hořkosměšné hraně, a i když zejména první část postrádá pevně vystavěnou dramatickou linii a také by mohla být kratší, daří se mu nakonec jednotlivé epizody provázat a vytvořit jakousi až postmoderně vyznívající tříšť, která má svůj vnitřní smysl. A do ní pak přirozeně vložit i symbolickou rovinu v podobě personifikované Smrti. Je to dívka v rudém kroji, která po celou dobu ochotně vydává lahve denaturáku a číhá ve výtahu těžní věže. Stále častěji z ní ale vychází, naskakuje svým obětem na záda, vkrádá se do jejich smrdutých příbytků, a když se usměje zlatem obitými zuby, každého zamrazí.

Brenpartija je vedle Černé Julky, Těšínského nebe či Takové O(s) travy krve dalším autorským divadlem, které těží z rázovitého severomoravského regionu. Nejde ale jen o prvoplánový folklor svou drsností tak divácky atraktivní. Je to výpověď o marnosti lidského snažení, která má jasný přesah a naléhavost.

18.4.2016
Po získání Cen divadelní kritiky má Komorní scéna Aréna další důvod k oslavě. Inscenace Brenpartija se tento týden, za neutuchajícího zájmu diváků, „dožije“ své sté reprízy. Text Brenpartije napsal dramaturg KSA Tomáš Vůjtek na motivy prozaické knihy...
527
Brenpartija
7.3.2012
Dostat se na představení Brenpartije není nic jednoduchého, je totiž jednou z nejoblíbenějších, nejnavštěvovanějších a tedy neustále vyprodaných inscenací Komorní scény Aréna. Velký úspěch nyní zaznamenala Brenpartija také v rámci celé České republiky...
152
Brenpartija
19.11.2010
V pátek 28. ledna 2011 v 18.30 hodin hostuje soubor Komorní scény Aréna s představením BRENPARTIJA v Teatru Śląskim im. St. Wyspiańskiego v Katowicích v Polsku. 
67
Brenpartija
1.6.2010
Ostravská divadelní scéna přiveze do Prahy v rámci unikátní tříměsíční kulturní přehlídky Ostrava v Praze své nejúspěšnější inscenace. Divadelní představení se budou od 1. června konat pravidelně od 19:00 v Divadle Bez zábradlí. Pražské publikum tak bude...
30
Brenpartija
19.5.2010
S inscenací Brenparija jsme 18. 5. 2010 navštívili patnáctý ročník známého Zlínského festivalu. Přes hrozící nebezpečí, že se do Zlína vůbec nedostaneme z důvodu běsnících vodních živlů, nakonec jsme Brenpartiju odehráli a zejména narážky na Baťu se...
28
Brenpartija
16.3.2010
Marek Lollok napsal kritiku a Inscenaci Brenpartija.   V hereckém ztělesnění těchto živlů excelovala mužská část arénovského souboru. Protagonistům se podařilo odkoukat rázovitost typů, jež se – jak mohu potvrdit – dodnes pohybují v příslušných...
48
Brenpartija
3.11.2009
vyšel článek o Brenpartyji na serveru novinky.cz   Klimszův Dodeskaden ze struskové haldy Od úterý to v Českém Těšíně bude kulturně vřít diskusemi o vesměs výrazných inscenacích devátého ročníku Festivalu divadel Moravy a Slezska. Porota určí...
19
Brenpartija
Recenze na Brenpartiji v LN